En lup fremhæver en grøn papirfigur i en række af hvide papirfigurer.

   

Større efterspørgsel på dygtige medarbejdere og færre talenter at vælge imellem – og en ny generation på arbejdsmarkedet, som ved, hvad de er værd.

Det er kun blevet sværere at rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere. Så hvordan tænker man rekruttering anderledes, når man skal besætte mere end 20.000 stillinger på Forsvarsministeriets område?

 

Tænk gammelt

Headhunting og opsøgende rekruttering er ikke nyt. Der findes mange bureauer, som specialiserer sig i at opsøge potentielle kandidater. Det nye er, at specialisterne her er en del af Forsvaret – og det er en fordel.

”Vi får kun positiv respons fra dem, vi kontakter. Fordi vi sidder i den samme organisation, som vi rekrutterer til, har vi bedre muligheder for at fortælle mere om stillingen, end hvis vi var et bureau udefra,” fortæller Julie Hasforth, der er teamleder for det nye Search & Attraction-team, der særligt har fokus på de 5.000 civile stillinger på Forsvarsministeriets område.

Og så giver det mulighed for at løfte den samlede rekruttering til hele ministerområdet:

”Vi har samtidig også mulighed for at hjælpe vores kollegaer med dele af rekrutteringsprocessen. Når du har mange rekrutteringer på en uge, kan du godt have brug for hjælp til bl.a. afdækning af chefernes reelle behov og til at lave gennemarbejdede jobannoncer.”

 

En længere proces betaler sig

Ved en rekruttering i Search & Attraction tager man sig tiden til en mere dybdegående proces. Og det betaler sig, fortæller searchkonsulent Tina Gissel Larsen:

”Vi får mulighed for at behovsafdække, hvad cheferne reelt har behov for, og samtidig kan vi fortælle dem om deres muligheder. Findes den ønskede kandidat derude, eller er det en enhjørning, chefen efterspørger?”

Det har resulteret i en højere kvalitet af ansøgere til stillingerne, færre genopslag og muligheden for at tage kandidater til samtale, som måske ikke ville være kommet i betragtning i forbindelse med en klassisk rekrutteringsproces. Og fordelene slutter ikke der:

 

Kandidater i fokus

”Det vigtigste er, at vi har mulighed for at vende fokus fra os til dem og rent faktisk tale ind i kandidaternes virkelighed. Dem, vi kontakter, er ikke aktivt jobsøgende, så hvorfor skal de arbejde hos os?” indleder Tina Gissel Larsen.

”Det er en oplagt mulighed for at fortælle om den attraktive arbejdsplads, som Forsvaret er, og at der er knap 5.000 medarbejdere, som ikke bærer uniform” fortsætter Julie Hasforth.

”Samtidig får vi unik viden om både vores image, og hvad der er vigtigt for kandidaterne i forhold til deres valg af arbejdsplads.”

En historie fra virkeligheden

Portrætbillede af Line Nordskov

 

Lise Nordskov Nielsen

Kontorchef, Cyber- og Informationssikkerhedsdivisionen (CID) i Center for Cyber og Digitalisering i Forsvarsministeriet.

Search & Attraction har været en rigtig god sparringspartner i processen, men navnlig også betydet et meget mere kvalificeret kandidatfelt, end ved vores ordinære proces med stillingsopslag.

Det var tydeligt, at Search & Attraction nåede ud til kandidater, vi ellers ikke ville nå ud til. Processen betød, at jeg tidligt blev tvunget til at stille skarpt på den ideelle kandidatprofil, ligesom jeg løbende fik tilbagemeldinger om kandidaternes opfattelse af CID, som jeg ikke ville få på et traditionelt opslag.